Kebnekaise – förberedelserna pågår förfullt

Nu har det hänt ännu mer inom ”kategorin” Kebnekaise. Vi har bokat hotell, fixat sovsäckar, eventuellt fixat väskor, beställt kängor (och kåsor haha) samt tittat ut flyg inför resan.

För att ta det från början. Datum är bestämt och barnvakt är fixat. Äventyret kommer starta redan på söndagen den 2 juli kan man säga. Då åker vi till Örebro med våra två små som ska spendera flera dagar hos mormor och morfar. De större barnen kommer troligtvis få sova hos farmor eller farfar eftersom vi måste iväg tidigt på måndagen.

På måndag ska vi alltså ta oss iväg till Arlanda hyfsat tidigt. Flyget till Kiruna går vid 8:30. Det är inte bokat än så har vi otur och det blir fullbokat måste vi planera om rutten men just nu ser det ut såhär i alla fall.

När vi landar i Kiruna vid 10 så ska vi ta oss in till Kiruna C och därifrån åka med buss 92 till Nikkaluokta. Färden mot Kebnekaise tar inte slut där utan nu har vi ytterligare 2 mil framför oss innan vi ens är framme vid starten.

Där har vi två val. Antingen börja med att vandra ex antal kilometer. För att sedan åka en båttur innan vi återigen ska vandra flera kilometer fram till fjällstugan och starten för vandringen upp på berget. Vi har beräknat vara framme där på kvällen runt 21:30 tiden och kommer då behöva äta mat, slå upp tält och sedan sova.

Eller så flyger vi helikopter fram till fjällstugan. Bekvämare, snabbare och roligare. Självklart även ett dyrare alternativ men det lutar ändå åt att det blir helikopter. Vi ska bara kolla upp tider för turerna och se så det passar bra in.

Dagen efter börjar det riktiga äventyret – vi ska upp på toppen av Kebnekaise. Vi har valt att utföra detta själva utan guide så det kommer alltså bara vara jag och Henke. Så himla mysigt!! Att ta sig både upp och ner beräknas ta mellan 10-14 timmar och därefter blir det ännu en natt sovandes i tältet.

Dagen efter det, onsdag den 5 juli så påbörjar vi vandringen tillbaka till Nikkaluokta och tar sedan samma buss, linje 92 tillbaka till Kiruna. Eftersom det inte fanns några passande flygtider och vi inte känner för att stressa så valde vi att boka hotell i Kiruna och kommer spendera natten där. Dagen efter flyger vi till Arlanda och tar oss till Örebro för att sedan sova kvar där en natt.

Herregud vilken tripp och det är massor av tider som ska klaffa och stämma. Hoppas verkligen vi har tur med vädret och att allting går som planerat. Detta kommer utan tvekan vara ett av de störta äventyren i mitt liv.

Igår beställde vi även varsina par kängor. Känns som att det nästan är det viktigaste att se till att man har riktigt bra. Får du skavsår eller ont i fötterna är det ju kört. Dessa kängor har vi läst många bra recensioner om och de ska tydligen vara hur bra som helst. Dessutom hade vi tur att hitta dem på rea igår så det blev inte dyrt alls 🙂 Ni hittar dem HÄR.