Kroppen känns så otroligt bra!

Nu har det gått 4 veckor utav Kickstart 2018 👊 Jag skrev ju igår att jag inte direkt trodde det skulle ha hänt särskilt mycket med kroppen sedan sist i och med mens och annat. Men jag hade fel. Återigen har kroppen levererat grymma resultat! 😀

Första siffran är sedan förra veckan och siffran i parentesen är totalt:

Vikt: -0,5 kg (-3,6 kg)

Arm: – 1 cm (-2 cm)

Midja: Oförändrat (- 5 cm)

Mage: -2 cm (- 10,5 cm)

Stuss: – 1 cm (- 8 cm)

Lår: Oförändrat (-1 cm)

Jag har börjat få en riktigt härlig känsla i kroppen också. Inte alls lika svullen lika ofta och känner mig jättelätt och stark. Jag tror inte den har känts såhär bra sedan innan jag blev gravid med Isabella.

Jag fortsätter på mitt sätt och tar denna resa sakta men säkert. Jag är så otroligt glad att jag har hittat en balans som verkligen funkar för mig. Varken strikt eller slappt. Lagom men ändå hälsosamt 🙌 I’m feeling goooood 🤩

 

Kostschemat jag äter efter kommer självklart från crfitness.se 🙏💕

Kommentera

Herregud ännu en vecka har gått

Hjälp!! Jag hinner inte med 😱 Ännu en vecka har gått och jag har helt glömt bort bloggen och prioriterat annat just nu.  Men den är inte död och kommer inte dö 😉

Veckorna går ännu fortare nu när jag har börjat jobba 60%. Eller jag jobbar ju mer eftersom jag alltid jobbar ett pass med LPG på helgerna men 60% är jag på mitt ordinarie jobb, förskolan.

Jag älskar att vara tillbaka på jobbet. Att få ordentliga rutiner och känna sig lite viktigare igen. Det är underbart! Just nu lever jag det optimala livet känner jag. 3 dagar i veckan på förskolan, 1 dag på extrajobbet med LPG som jag älskar (!!) och 3 dagar ledigt. Kan det bli bättre? Önskar det kunde fortsätta vara såhär länge till. Typ alltid. Men i april blir det andra bullar 🤯

I helgen som var var jag på CRfitness Girls night (såklart) och det var såå kul. Riktigt roligt med livepodd faktiskt 😀 Henke var den enda mannen på stället och jag sprack av stolthet över all uppmuntran och beröm som han fick. Min fina och duktiga livskamrat ❤️

I april går han in i CRfitness på heltid och lämnar sitt trygga jobb sedan sjukt många år tillbaka. Vi satsar verkligen på våra drömmar just nu och går all in för att leva precis så som vi vill! Jag älskar det 💕

Girls night då. Jo det var superkul och riktigt bra goodiebag fick man också 🙌😍 Tyvärr blev kvällen tidig för mig eftersom Willem lyckades pricka in feber samma dag. Han som inte har varit sjuk på över ett år. Trodde först inte jag skulle kunna gå alls eftersom han lätt får feberkramper och det är lite olustigt att lämna bort honom men min otroligt underbara svärfar kom hem till oss och tog alla 4 barnen 🙏

Byxdressen som jag la upp bild på här på bloggen redan i höstas när jag köpte den användes och den var såå skön. Älskar den.  Fick sjukt mycket beröm och kände mig otroligt snygg i den faktiskt. Om man får skriva så. (JA det får man!!). Sämst som jag ibland är så tog jag inga ordentliga bilder så dessa nedan är allt jag har 🙈 Får se om det blir fler tillfällen att använda dressen. Hoppas 😍

Imorgon är det återigen tisdag och dags för vägning och mätning. Veckan som varit innehöll inte mycket träning eftersom tiden inte riktigt fanns med allt annat plus att jag har mens så förhoppningarna  på bra resultat är inte jättestora men det gör mig inte så mycket. Denna vecka blir bättre 👊

Just det! Jag fick en kommentar med en önskan om ett inlägg angående min bröstoperation. Hur det känns nu och mina tankar mm. Det kommer absolut komma! Håll utkik.

Puss på er 💕

Kommentera

Halvtid på Kickstart 2018

Idag är det halvtid på Kickstart 2018 och hela 3 veckor har alltså passerat. Bara sådär, jättefort! Första veckan och några dagar på vecka 2 gick jag all in och följde kostschemat slaviskt. Träningen har jag gjort min egen sedan dag ett. Det passar mig bättre. Och nu har jag även ”fuskat” lite här och där.

Vill egentligen inte kalla det fusk då det är helt medvetet, och med gott samvete utvalda tillfällen så som Isabellas kalas mm. Jag vill inte köra stenhårt på kosten 6 veckor och sen känna att ”YES jag är i mål, let’s eat everything”. Jag vill istället hitta en sund balans då jag faktiskt kan gå ut och luncha med vänner och beställa vad jag vill ibland och kunna unna mig lördagsgodis osv. Det är livskvalitet för mig men alla är vi olika.

Jag har trots mina ”fusk” ändå fortsatt att minska i volym och vikt så jag känner att jag har hittat min balans och en sund kosthållning som funkar för mig och som kommer funka livet ut och inte endast i 6 veckor. Känns underbart!

Sen är det även superviktigt att det går i ett långsamt tempo för mig, eftersom jag har en historia med ätstörningen ortorexi. Skulle jag fortsätta köra all in på kostschemat så vet jag att jag hade tappat i vikt alldeles för fort, för min kropp svarar sjukt bra på detta upplägg och jag vill inte att det ska gå fort. Jag vill ta det i ett lugnt och hälsosamt tempo där jag känner att jag kan behålla ett sunt tänk och inte bli manisk på någon punkt.

Vad har hänt på kroppen då? Resultaten nedan visar den totala förändringen på alla tre veckorna.

Vikt: -3,1 kg

Armar: – 1 cm

Midja: – 5 cm

Mage: – 8,5 cm

Stuss: – 7 cm

Lår: -1 cm

Helt galet bra resultat tycker jag och detta genom att äta helt vanlig mat i stora mängder, fett, protein OCH kolhydrater. Mycket kolhydrater. Och även unnat mig lite gott då och då. Jag tror inte på svälta-sig-dieter och annat skit utan jag tror på en sund kosthållning som håller livet ut. Jag har garanterat hittat min.

Vill du också ha en kostschema? Kontakta CRfitness på info@crfitness.se

Kommentera

Vad har hänt sedan sist?

Mycket skulle jag nog vilja svara! Till att börja med så har vi köpt ny bil. Eftersom Henke i april kommer byta jobb så är vi ju tvungna att lämna tillbaka hans tjänstebil (vår Volvo V90) och istället köpa en ny. Passar oss perfekt eftersom vi inte får plats hela familjen i V90:n. Nu har vi istället köpt en Volvo XC90 och har då 7 säten och en plats över! Såååå skönt och jag älskar den!!

I onsdags återgick jag även till mitt jobb och det var faktiskt riktigt, riktigt roligt. Jag har saknat arbetskamraterna såå mycket och det var skönt att få komma iväg och jobba lite. Barngruppen var i stort sett helt ny men jag kände ändå att jag kom in i det direkt och det kändes knappt som att jag hade varit borta. Konstigt det där.

I torsdags fyllde vår lilla tjej 1 år (det har jag ju redan bloggat om) och idag hade vi kalas för henne. Blev jättelyckat och jag är så glad att min farbror och hans sambo alltid kommer på barnens födelsedagar. Så glad att fortfarande ha kontakt med dem trots att vi inte bor i samma stad och inte ses i övrigt. Willem älskar dem och blev superglad <3

 

 

Kommentera

Kolhydrater – vän eller fiende?

Kolhydrater – ett hett ämne på många forum. Bör man äta dessa eller hålla sig borta från dem? Det beror på skulle jag svara. Det beror på vilka kolhydrater du väljer. Det finns både bra och dåliga sorter och du bör se till att välja de som klassas som ”kvalitetskolhydratkällor”.

Vilka de dåliga är tror jag alla vet; vitt bröd, bullar, kakor, glass, vin, läsk, öl, godis osv. Men jag tror betydligt fler är osäkra på vilka kolhydratskällor som är bra och varför vi faktiskt behöver äta kolhydrater. Det kanske är av den anledningen många fastnar i dieter så som LCHF? Man har helt enkelt ingen koll på vad kolhydraterna har för funktion i kroppen, hur mycket kolhydrater man ska äta på en dag och vilka råvaror man bör välja. Därför tänkte jag nu försöka bena ut detta.

Vår dagliga kost bör bestå utav 45-60% kolhydrater. Nu tror jag många tappar hakan och direkt tänker att ”herregud hon är galen”. Nej det är jag inte. Kroppen behöver dessa kolhydrater för att fungera. Vi överlever även om vi äter mindre men kroppen kommer inte fungera så bra som den annars skulle, den kommer i det låga loppet kanske till och med ta skada av att inte få i sig den näring den behöver. Dessutom kommer vi få det väldigt svårt att nå våra kroppsliga mål när vi ställer in kroppen på svält och inte ger den det bränsle den behöver för att fungera en hel dag.

Vilka positiva effekter på kroppen har då dessa älskhatade (mitt ord) kolhydrater? Jo de håller nere blodsockernivåerna, gör att vi känner oss mätta, ger oss energi, kan förebygga välfärdssjukdomar såsom diabetes, fetma och hjärt-kärlsjukdomar och vi får bättre problemlösningsfömåga vilket gör att vi arbetar bättre. Dessutom så innehåller de många olika vitaminer, anioxidanter, mineraler och fibrer som kroppen behöver. En kost med lågt intag av kolhydrater ger oftast inte kroppen den mängd C-vitamin och B-vitamin som den behöver.

Bra kolhydrater kombinerat med hälsosamma fetter, en icke galet stor konsumtion av kött samt en i övrigt hälsosam livsstil med motion är ett vinnande koncept. Jag har här nedan listat olika källor som ger dig bra kolhydrater:

Grönsaker – matiga grönsaker såsom kål, broccoli och spenat är extremt bra. Färgrika frukter och bär är även de att rekommendera. Banan är en riktig superfrukt och äter man den när den precis är mogen och lite åt det grönare hållet så får man i sig massor utav fiber. Ett tips är att använda banan i smoothies, den ger en väldigt god sötma.

Råg – finns i bröd, knäckebröd och flingor. Se då till att välja bra produkter och välja bort andra såsom sockrade flingor osv.

Rotfrukter – POTATIS!!! Den har fått ett oförtjänt dåligt rykte och jag vill härmed försöka ta bort en del utav det. Potatisen mättar extremt bra och är faktiskt väldigt nyttig. Övriga rotfrukter du kan frossa i är rotselleri, palsternacka, morot och rödbetor. MUMS!

Bönor och linser – innehåller långsamma kolhydrater och en mängd protein och fibrer. Tips är att testa bönpasta.

Fullkornsprodukter – ska du äta ris, pasta, bröd, flingor och gryn så välj i första hand fullkornsprodukter och allra helst med hela kärnor. Tips är fullkornspasta, fullkornsbulgur, svartris och råris. Men ja vanligt ris funkar det också.

Jag kan ju såhär på slutet slänga in lite kort att NEJ jag är inte ett fan utav LCHF 😉

Kommentera

Måndag och den speciella veckan är här

Jag kan inte förstå hur detta gick till!!!! Jag plussade nyss och det var juni 2016. Visst graviditeten var lång och hemsk men det är inte längesen det var januari 2017 och vi blev berikade mer vår fina underbara dotter den 18! Nu är det snart den 18 januari igen och hon blir 1 år! Ett helt år gammal.

Hon har lärt sig gå ordentligt och knatar på utav bara sjutton här hemma. Söta unge! Hon kissar och bajsar på toaletten och hon pratar konstant. Visserligen sitt eget språk men hon är i alla fall pratglad. Himla spännande år har det varit och jag ser fram emot hennes andra år på jorden ♥

Dessutom går jag tillbaka till mitt jobb denna vecka. På onsdag börjar jag och kommer jobba ons-fre varje vecka fram till inskolningen i april. Känns superbra att Henke får använda sina pappadagar men sorgligt att jag kommer missa allt som händer här hemma med barnen.

Önskar er alla en fin vecka!!

Kommentera

Hur jag tog mig ur depressionen

Jag har ju varit väldigt öppen och ärlig om mitt mående under denna höst och början på vintern. Jag har skrivit ut att jag mått väldigt dåligt och t.o.m hamnat i en depression. Det var många dagar då jag inte såg någon mening med att kliva upp ur sängen. Hade jag inte haft barnen hade jag nog legat kvar där dag ut och dag in.

Den här perioden var extremt tufft för min älskade man som tvingades se mig må skit. Som försökte och försökte på alla tusen kreativa sätt han kunde komma på. Jag vet inte vad jag skulle tagit mig till utan honom faktiskt. Han var (är) min stora klippa i livet!! ♥

Anledningen till mitt mående har jag stundtals snuddat på här i bloggen men jag vill inte skriva ut det ordagrant. Det enda jag kan säga är att det fanns extremt förståeliga skäl till att jag föll så långt ner på botten. Mina närmsta vet såklart vad det handlar om exakt och det får stanna där så länge. Vem vet, i framtiden kanske jag skriver en bok om detta 😉

Det jag faktiskt vill skriva ut är hur jag hanterade detta och vad jag gjorde för att börja må bra igen. Jag är inte helt återställd och det finns stunder och dagar som är ganska grå. Men jag låter det ta tid. Jag är i alla fall inte deprimerad längre och jag hoppas att med detta inlägg kunna hjälpa någon som just nu befinner sig på botten. Alla har inte turen att ha en fantastisk man, underbara svärföräldrar och fina vänner vid sin sida! Jag är lyckligt lottad!!

Var öppen om det

För mig var det extremt viktigt att vara öppen om mitt mående. Till en början förstod jag inte det och försökte mörka en del, t.o.m för mig själv tror jag. Men efter påtryckningar från Henke så förstod jag att jag skulle börja prata om detta med mina nära och sedan kändes det som en naturligt steg att vara öppen om det även för andra.

Jag ser ingen anledning att hålla inne sina känslor. Så fort jag valde att berätta om min depression på Instagram/bloggen så började det kännas lättare och bättre. Jag kände mig ärlig och mer som mig själv. Jag är ingen psykolog och kan därmed inte de korrekta termerna eller så utan jag kan bara redogöra för hur det var för mig. Det är självklart inte lika för alla.

Träning

Något som däremot är vetenskapligt bevisat och som jag har råg i ryggen av att påstå är att träning förbättrar den psykiska hälsan. Att röra på sig frigör endorfiner som gör att vi mår bra. För mig som dessutom har träning som intresse var detta extra viktigt.

Jag själv hade först svårt att ta steget till att träna då varken lusten eller orken fanns där men återigen fanns min underbara man där och peppade mig (läs tvingade) 😉 Han gjorde i ordning ett dagsschema där jag skulle se till att få in vissa saker vid vissa utvalda tidpunkter. Så som träning och att äta. Saker som är lätt att glömma och prioritera bort vid dåligt mående. Detta schema höll jag stenhårt och efter endast en dag så började jag må något bättre. Jag såg en mening med mina dagar.

Acceptera

Okej den här punkten är nog den jag fortfarande inte är helt klar med. Jag har inte till fullo lyckats acceptera allting än. Att jag var deprimerad, absolut! Men anledningen till depressionen och till att jag fortfarande inte mår helt bra är svårare att acceptera.

Jag vet att jag har gjort allting ”rätt” och att jag t.o.m gjort mer än vad som krävs av mig i denna situation, men jag har ändå så svårt att acceptera att människorna som ligger till grund för mitt mående har valt att göra så som de har gjort. Jag kommer dit! 2018 är året då jag ska öva på att kunna acceptera saker hur jobbiga de än är. Människor sviker och beter sig illa och det är inte alltid något man kan göra något åt eller styra. Så är det!

Prata med närmaste

Otroligt viktigt. Eftersom jag är gift så är min man självklart min närmaste. För att kunna komma ur en depression så tror jag att man måste erkänna för sig själv att man har en. Kan man berätta det för sina närstående så har man erkänt det och också kommit långt.

För mig var det en stor vändpunkt när jag valde att berätta för mina närmsta vänner och min svärmor. De är alla så otroligt kloka och hade mycket tips, råd och egna erfarenheter att komma med som hjälpte så otroligt mycket.

Jag har en tendens att vara extremt självkritisk och la all skuld på mig själv. Jag tryckte ner mig själv totalt och att då prata öppet om detta med andra gav mig en ”friskare” syn på saker och ting och jag har nu förstått och insett att felet inte ligger hos mig och att jag inte ska behöva utstå det jag faktiskt tolererat under så lång tid.

Var snäll mot dig själv

Som jag skrev ovan – jag är ofta EXTREMT självkritisk och letar alltid fel hos mig själv först. Jag har spenderat otaliga timmar med att plåga mig själv och trycka ner mig själv. Varför är jag så dålig? Varför är jag så dum? Varför får jag dessa människor att göra såhär? Varför gör jag alltid fel? Varför kan jag inte bara stå ut med detta beteende? Har jag orsakat allt?

Att jag höll på såhär krossade nästan min man totalt som mådde så fruktansvärt dåligt över att se mig göra så mot mig själv. Vad han än sa så var jag ändå säker på att det var mitt fel. Eller egentligen inte. Tänkte jag efter riktigt, riktigt noga så insåg jag ju att det inte var det men den enklaste vägen var alltid att lägga skulden på mig själv.  Varför då, kan man ju tänka då. Jo då kommer vi osökt in på inläggets nästa punkt.

Lägg livspusslet för att få ihop alla bitar

Hur är jag som person? Hur agerar jag i vissa situationer? Varför gör jag så? De här frågorna har varit nyckelfrågor för att ta mig ur depressionen. Jag som alltid skuldbelägger mig själv var verkligen i behov av att veta varför jag gör som jag gör. Vad har stöpt mig och skapat dessa egenskaper som jag besitter?

Jag hade aldrig klarat av att kartlägga allting själv men återigen så fanns min livskamrat, min man där och hjälpte mig. Jag vet nu varför jag är så extremt självkritisk och den vetskapen har gjort det enklare för mig att acceptera att jag är så, att jag ofta väljer den vägen men också att ifrågasätta och i slutändan faktiskt förstå att det inte är sanningen.

Jag vet också varför jag har en historia av att otäckt lätt kunna stänga av mina känslor. Varför jag hade ortorexi, varför jag ibland kan känna mig trängd och få panik inför att säga förlåt, varför jag mitt i ett bråk kan glömma bort orsaken till det, varför jag helst låter bli att reda ut saker jag anser vara ”småsaker” och massa mer därtill.

Resan för att ta reda på allt detta har varit så otroligt spännande och lärorik och jag ser på mig själv med snällare ögon. Jag är inte så himla konstig och dum som jag ofta inpräntat tidigare. Jag har inte dessa ”fel” utan anledning. Jag vet varför jag är som jag är och jag har accepterat det.

Ta ansvar

MEN!!! En utav de viktigaste punkterna (alla är viktigast). Jag kan inte leva hela mitt liv och skylla mitt mående, mitt agerande och beteende på saker jag varit med om tidigare. Jag kan inte se dem som en okej förklaring för att fortsätta leva i ohälsa som drabbar de runt omkring mig. Jag har ansvar över att ta tag i mitt liv och mig själv. Ingen annan. Vad jag än varit med om eller hur andra än har betett sig så kan jag inte fortsätta leva i tragedi och skylla det på andra. Det funkar inte och i slutändan förlorar alla på det.

Ja, man måste få må dåligt och ta den tid man behöver för att ta sig upp igen. Absolut! Självklart! Men det känns ju inte rimligt att jag fortfarande ska sitta om må dåligt om 10 år och skylla detta på andra. Mår jag dåligt så drabbar det min man, mina barn och mina närmaste. Det kan tyckas hårt men så tänker jag.

Jag har tagit reda på varför jag mår dåligt. Jag vet varför jag agerar tokigt i vissa situationer. Med den vetskapen kan jag aktivt välja att inte agera så, att faktiskt ta ansvar för mitt handlande och mående. Det kan ingen annan än jag göra. Jag har absolut haft stora orsaker att må dåligt men jag har minst lika stora anledningar (mer) att må bra och ingenting blir bättre om jag stenhårt håller fast vid detta negativa år ut och år in.

Nu siktar jag framåt! Med en tyngre väska på ryggen som innehåller mycket tråkigt och hemskt men också så mycket livserfarenhet och kunskap om mig själv. Hur jobbig denna resa än har varit så väljer jag att vara tacksam över den. Jag har lärt mig så otroligt mycket och jag har verkligen insett hur fantastiskt fina människor jag har runt omkring mig! DET är ju oslagbart!!!! ♥

Kommentera

SÅ fruktansvärt stolt över att vara LPG-terapeut

Utbildningen är klar och jag kan titulera mig som LPG-terapeut. Jag har hittills jobbat två pass och nästa väntar på söndag med massa nya härliga kunder. Jag är ännu mera frälst nu än sist jag skrev om det. Det är helt sjukt! Jag älskar verkligen denna behandlingsform och jag älskar att kunna hjälpa människor. Jag tror definitivt att detta har kommit till Eskilstuna för att stanna.

Skönhetsbiten, att folk vill strama upp hud, minska fett och få bort celluliter är alla gånger den stora delen och de flesta kunder kommer in med den typen av problematik. MEN vi ska inte glömma smärtdelen. Hälsoaspekten. Det är därför jag älskar LPG så himla mycket. Jag har själv lidit utav nack- och käkproblem i över 10 års tid och fick tillslut bort det med hjälp utav träning. Jag hade innan testat ALLT, trodde jag. Jag hade inte testat LPG och jag tvivlar inte en sekund på att det hade hjälpt mig.

Därför älskar jag detta så himla mycket. När man själv vet hur det är att leva med smärta så är det så fantastiskt att kunna hjälpa andra människor som nästan gett upp om att bli hjälpta. Har du nackproblem, fibromyalgi, IBS, frozen shoulder, lipödem, whiplash eller andra typer av smärtor och problem så testa LPG. Ge det en chans.

I Eskilstuna hittar ni oss på Studio Söder som ligger på Eskilsgatan 5b. Ni bokar enkelt en tid på bokadirekt.se eller klickar HÄR för att komma dit.

crfitness

lpg

lpg

Vill du veta ännu mer om LPG så rekommenderar jag att du lyssnar på CRfitnesspodden avsnitt nummer 43. Lis-Marie Bihl som driver Balansportalen i Västerås gästar då podden och ger er alla svar ni kan tänkas behöva. In och lyssna ♥

Kommentera

Blir det något Göteborgsvarv?

Jag har ju tidigare skrivit att jag ska springa Göteborgsvarvet 2018 och så var också tanken.  Vi var ett gäng som tänkte köra tillsammans men p.g.a massa privata angelägenheter så var det tillslut bara jag kvar. Så nej det blir inget Göteborgsvarv för mig, inte i år i alla fall.

Faktiskt så känns det bra. Efter sommarens löpträning så kände jag att jag saknade styrketräningen och att få köra på tugnt. Jag älskade att springa lopp och kommer säkerligen göra det igen men inte just detta lopp just i år.

Nu är det fokus styrka och gym. Det är där min motivation är som bäst. Ska jag vara ärlig så är en löpkropp inget jag vill sikta mot så den typen av träning var svårare att motiveras till. Jag vill ju bygga rumpa och köra tugnt för axlar mm.

Men å andra sidan skulle jag kunna träna löpträning hur mycket som helst och ändå inte få en klassisk ”löpkropp” eftersom det inte ligger i mina gener. Men jag tror ni fattar vad jag menar. Jag kan inte både löpträna med ett prestationsmål och fokusera på att bygga rumpa. Det är liksom antingen eller. Och just nu vinner rumpan 🍑 Så nu vet ni!

Kommentera